تکنولوژی NFC چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تکنولوژی NFC چیست و چه کاربردهایی دارد؟ تکنولوژی NFC چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در دنیای بسیار متغیر فناوری هر روز تکنولوژی های جدیدی ظهور میکند و زندگی بشر را بیشتر از قبل تحت تاثیر قرار میدهد یکی از این فناوری ها ، تکنولوژی NFC است که ما در مجموعه همیاروردپرس در این محتوا در مورد آن صحبت خواهیم کرد. تکنولوژی NFC که مخفف عبارت Near Field Communication است یک فناوری استاندارد ارتباط بیسیم مبتنی بر مجاورت و نزدیکی فیزیکی است که روی بسیاری از دستگاهها و ابزارهای جدید از جمله گوشی های هوشمند ، تبلتها ، دستگاههای کارتخوان پیشرفته و حتی کنسولهای بازی مثل Nintendo Switch وجود دارد و امکان ارتباط نزدیک بین آنها را فراهم میکند. تکنولوژی NFC بر خلاف بلوتوث و Wi-Fi به برد بسیار کوتاه در حد چند سانتیمتر بین دو دستگاه برای ارتباط محدود شده است که این موضوع شاید یکی از بزرگترین معایب این تکنولوژی باشد و در ظاهر شاید این موضوع باعث کاربرد کمتر این فناوری جدید شود ولی تکنولوژی NFC در کنار این عیب دارای مزایای بسیار زیادی است که موجب محبوبیت آن بین کاربران شده است.

ما در این محتوا در مورد تکنولوژی NFC صحبت خواهیم کرد و در مورد هر یک از سرفصلهای زیر توضیحاتی را برای شما بیان خواهیم کرد.

  • تکنولوژی NFC چیست و چطور کار می کند؟
  • مهمترین دستگاههای مجهز به تکنولوژی NFC
  • مهمترین کاربردهای فناوری NFC
  • مقایسه تکنولوژی NFC با بلوتوث و UWB
  • سوالات متداول در مورد فناوری NFC 

تکنولوژی NFC چیست و چطور کار می کند؟

تکنولوژی NFC یکی از فناوری های ارتباطی بیسیم بین دستگاهها است و همانطور که از نامش پیداست با استفاده از این فناوری میتوان دو دستگاه که دارای این فناوری هستند را با قرار دادن در فاصله بسیار نزدیک در حد چند سانتیمتر به هم متصل کرد. این تکنولوژی بر اساس ویژگی شناسایی فرکانس رادیویی یا همان RFID کار میکند که کاربردهای فراوانی دارد که از جمله این کاربردها میتوان به پرداخت هزینه خرید با نزدیک کردن گوشی موبایل هوشمندی که مجهز به این فناوری است به دستگاه کارتخوان مجهز به فناوری NFC ، استفاده به عنوان کارت کلید برای دسترسی به اتاق هتلها و سایر موارد این چنینی نام برد.

تکنولوژی NFC براساس اصل جفت سازی بین دو دستگاه مجاور کار میکند و در اولین گام برای اتصال دو دستگاه مجاور با استفاده از این فناوری باید ویژگی NFC آنها روشن و سپس دو دستگاه در اصطلاح به هم جفت شوند که با اتصال هر دو دستگاه از طریق فناوری NFC ، بدون اینکه کابلی بین دو دستگاه وجود داشته باشد میتوان بین آنها تبادل اطلاعات انجام داد و اطلاعات مورد نظر را از دستگاه فرستنده به دستگاه گیرنده منتقل کرد.

نکته ای که وجود دارد این است که تکنولوژی NFC مبتنی بر فناوری RFID است اما با این وجود محدوده و برد انتقال بسیار کمتری دارد زیرا با استفاده از فناوری RFID میتوان از فواصل نسبتا دور ارتباط برقرار کرد ولی در فناوری NFC چنین نیست. به عنوان مثال یکی از کاربردهای فناوری RFID ، پرداخت الکترونیکی عوارض خودروها است که با عبور خودرو از گیتهای عوارض مجهز به فناوری RFID با وجود داشتن فاصله چندمتری ، اتصال انجام میشود و هزینه عوارض خودرو به صورت خودکار و بدون نیاز به توقف آن پرداخت میشود همانطور که در این مثال میبینید امکان اتصال دستگاهها از فاصله چند متری با استفاده از فناوری RFID وجود دارد در حالی که در تکنولوژی NFC دو دستگاه حتما باید در فاصله چند سانتیمتری از هم قرار بگیرند.

البته این ویژگی فناوری NFC که حتما باید دو دستگاه در فاصله چند سانتیمتری از هم قرار بگیرند گاهی میتواند مفید هم باشد به عنوان مثال فرض کنید امکان پرداخت هزینه سفر با استفاده از گوشی های هوشمند مجهز به تکنولوژی NFC در ایستگاه مترو وجود داشته باشد در این حالت با توجه به تعداد بالای مسافران مترو که در فاصله نزدیک از هم قرار دارند و دارای گوشی های هوشمند مجهز به فناوری NFC هستند اگر از فاصله چند متری امکان برقراری ارتباط بین دستگاهها وجود داشته باشد قطعا مشکل تداخل اطلاعات بین دستگاهها میتواند مشکلساز شود.

نکته ای مهمی که در دستگاههای مجهز به فناوری NFC وجود دارد این است که این دستگاهها میتوانند هم به عنوان گیرنده و هم به عنوان فرستنده اطلاعات عمل کنند و این قابلیت دوطرفه بودن به افراد اجازه میدهد که مثلا از گوشی هوشمند خود که مجهز به فناوری NFC است در بسیاری از موارد مثل پرداخت هزینه مترو و سایر موارد این چنینی استفاده کنند.

مهمترین دستگاه ها مجهز به تکنولوژی NFC

مهمترین دستگاه ها مجهز به تکنولوژی NFC

امروزه بسیاری از دستگاههای هوشمند با توجه به کاربردهای و مزایای فراوان فناوری NFC مجهز به این تکنولوژی هستند. به عنوان مثال بسیاری از گوشی های هوشمند که در سالهای اخیر طراحی شده اند مجهز به این فناوری هستند شرکت اپل به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشی های هوشمند از سال 2014 استفاده تکنولوژی NFC را در گوشی های هوشمند خود قرار داد و گوشی های هوشمند اپل از آیفون6 به بعد مجهز به این فناوری هستند. با وجود کاربردهای فراوان تکنولوژی NFC ، این فناوری در برخی مناطق دنیا کمتر استفاده میشود به عنوان مثال شرکت چینی شیائومی با توجه به استقبال کم از فناوری NFC در کشور هند استفاده از این فناوری را در بازار هدف هند حذف کرد.

به جز گوشی های هوشمند دستگاههای بسیاری وجود دارند که از فناوری NFC استفاده میکنند که از جمله آنها میتوان به ساعتهای هوشمند ، دستگاههای کارتخوان جدید و حتی گیتهای مترو نام برد هر چند با توجه به این که امروزه تقریبا همه افراد حداقل یک گوشی هوشمند دارند اهمیت گوشی های هوشمند در این فناوری بسیار بیشتر از سایر دستگاهها است.

مهمترین کاربردهای تکنولوژی NFC

با توجه به استقبال روزافزون کاربران و فعالان حوزه فناوری از تکنولوژی NFC و افزایش تعداد دستگاههایی که مجهز به این فناوری هستند کاربردهای فناوری NFC هم هر روز در حال افزایش است که از جمله این کاربردها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

انتقال اطلاعات

یکی از مهمترین کاربردهای فناوری NFC ، امکان انتقال اطلاعات با استفاده از این فناوری است که برای این منظور کافی است دو دستگاه که مجهز به فناوری NFC هستند را در فاصله بسیار نزدیک از هم قرار دهید و با جفت سازی آنها ، اطلاعات را از دستگاه فرستنده به دستگاه گیرنده منتقل کنید.

پرداخت‌های همراه بدون نیاز به کارت بانکی

یکی دیگر از مهمترین کاربردهای تکنولوژی NFC امکان پرداخت همراه هزینه خرید با استفاده از این فناوری است که در این موارد کافی است موبایل هوشمند خود را در نزدیکی دستگاههای پرداخت که مجهز به این فناوری هستند قرار دهید تا از این طریق پرداخت را بدون نیاز به کارت بانکی انجام دهید.

  ووکامرس یا پرستا شاپ؟ کدامیک را انتخاب کنیم؟

برای این منظور باید مجوزهای لازم را از بانک یا موسسه ای که در آن حساب دارید دریافت کنید تا آنها گوشی هوشمند شما را به حساب شما متصل کنند و بتوانید با استفاده از تکنولوژی NFC موبایل هوشمند خود و بدون نیاز به کارت بانکی یا کارت اعتباری ، پرداختهای خود را انجام دهید. Samsung Pay، Google Pay، و Apple Pay همگی از این فناوری برای انجام پرداختها پشتیبانی میکنند.

Pairing یا جفت‌ سازی سریع

یکی دیگر از کاربردهای تکنولوژی NFC امکان اتصال و جفت سازی سریع دستگاههای مجهز به این فناوری به یکدیگر است. امروزه بسیاری از دستگاههای هوشمند مثل اسپیکرها و هدفونهای بیسیم که صفحه نمایش هم ندارند مجهز به فناوری NFC هستند و کاربران به راحتی میتواند آنها را با استفاده از جفت سازی به گوشی هوشمند خود متصل کنند و از این طریق آنها را کنترل کنند.

دسترسی به حمل و نقل عمومی

یکی از کاربردهای دیگر فناوری NFC امکان پرداخت هزینه حمل و نقل عمومی مثل مترو یا اتوبوس با استفاده از آن است و در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا مثل لندن ، پرداختهای مبتنی بر فناوری NFC یکی از روشهای رایج پرداخت هزینه سفر با وسایل حمل و نقل عمومی است.

بازی

از فناوری NFC حتی در برخی از بازی های کامپیوتری هم استفاده میشود و با استفاده از این فناوری میتوان ابزارهای فیزیکی بازی را به بازی های کامپیوتری متصل کرد نینتندو از جمله مهمترین شرکتهای بازی سازی است که از فناوری NFC استفاده میکند.

اتوماسیون خانگی

یکی دیگر از کاربردهای فناوری NFC ، استفاده از آن در فرآیند اتوماسیون خانگی و ایجاد خانه های هوشمند است که در آنها میتوان با استفاده از ابزارهای مختلف ارتباطی ، وسایل خانه را کنترل کرد به عنوان مثال میتوان با استفاده از گوشی هوشمند چراغهای خانه را خاموش یا روشن کرد.

مقایسه تکنولوژی NFC با بلوتوث و UWB

مقایسه تکنولوژی NFC با بلوتوث و UWB

علاوه بر تکنولوژی NFC ، فناوری های دیگری هم برای ارتباط بیسیم بین دستگاههای مختلف وجود دارد که از جمله این فناوری های میتوان به Bluetooth و UWB اشاره کرد نکته جالب توجه این است که سابقه و قدمت این دو فناوری بیشتر از NFC است. در این بخش ما به طور مختصر این فناوری های ارتباطی را با هم مقایسه میکنیم.

یکی از بزرگترین مزایای فناوری NFC این است که برای اتصال دستگاهها به هم در آن الزامی به جفت کردن دستگاهها به هم وجود ندارد در حالی که در فناوری بلوتوث برای اتصال دستگاهها حتما باید دو دستگاه به یکدیگر جفت شوند. مزیت دیگر فناوری NFC نسبت به بلوتوث و UWB این است که این تکنولوژی از نظر مصرف انرژی و باتری از بلوتوث و UWB به صرفه تر است و استفاده از تکنولوژی NFC در مقایسه با بلوتوث و UWB مصرف باتری کمتری دارد.

به علاوه سرعت اتصال دستگاهها و انتقال اطلاعات در فناوری NFC نسبت به بلوتوث و UWB بسیار بیشتر است. یکی از مواردی که باعث استقبال کمتر از فناوری UWB میشود این است که استفاده از آن نسبت به NFC و بلوتوث هزینه بیشتری دارد.

سوالات متداول در مورد تکنولوژی NFC

در این بخش به برخی از رایجترین پرسشها در مورد تکنولوژی NFC که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد پاسخ خواهیم داد.

آیا با بروزرسانی نرم افزار موبایل هوشمندی که مجهز به فناوری NFC نیست میتوان این تکنولوژی را به آن اضافه کرد؟

در دستگاههایی که مجهز به فناوری NFC هستند یک چیپ یا قطعه سخت افزاری قرار داده شده است و اضافه کردن این ویژگی به یک موبایل صرفا با بروزرسانی سیستم عامل آن مقدور نیست و اگر میخواهید این فناوری را به آن اضافه کنید حتما باید یک آنتن NFC به گوشی متصل کنید.

تگ NFC چیست؟

تگ NFC یک مدار مجتمع کوچک است که از یک سیم پیچ مسی و مقداری فضای ذخیره سازی تشکیل شده است و فقط زمانی که یک دستگاه مجهز به فناوری NFC در نزدیکی این مدار قرار میگیرد میتوان اطلاعات را منتقل کرد.

نزدیکی دستگاه مجهز به فناوری NFC باعث القای انرژی در تگ NFC می شود و این موضوع انتقال داده ها را امکان پذیر می کند.

خواننده NFC یا NFC Reader چیست؟

هر دستگاهی مثل موبایل هوشمند و یا تبلت که دارای سیم پیچ NFC مخصوص به خود است می تواند به عنوان یک خواننده NFC عمل کند. دستگاه خواننده از باتری خود برای تولید یک میدان الکترومغناطیسی استفاده می کند که هر برچسبی را که در نزدیکی آن قرار می گیرد تغذیه می کند.

یکی دیگر از نمونه‌ های رایج خواننده NFC ، پایانه پرداخت است که از این تکنولوژی برای تأیید اعتبار کارت نقدی یا اعتباری استفاده می‌کند.

آیا موبایلهای هوشمند آیفون و اندروید مجهز به فناوری NFC هستند؟

شرکت آیفون از سال 2014 به بعد و از نسخه iPhone 6 تکنولوژی NFC را در موبایلهای هوشمند خود قرار داده است به علاوه بیشتر موبایلهای هوشمند میان رده اندروید هم از این فناوری پشتیبانی میکنند که برای بررسی پشتیبانی هر مدل از موبایلهای اندروید از این فناوری میتوانید به سایت شرکت سازنده آن گوشی مراجعه کنید و یا میتوانید در بخش تنظیمات موبایل به دنبال ویژگی NFC بگردید.

چگونه ویژگی NFC را در موبایلهای آیفون روشن یا خاموش کنیم؟

در موبایلهای iPhone نیازی به روشن کردن NFC نیست و این ویژگی به طور پیشفرض همیشه روشن است و حتی امکان خاموش کردن آن در گوشی های iPhone وجود ندارد و این موضوع با توجه به اینکه مصرف باتری این فناوری بسیار پایین است قابل توجیه است.

چگونه NFC را در موبایل اندرویدی روشن یا خاموش کنیم؟

در بخش تنظیمات گوشی خود به زیر منو Connected Devices یا Network and Sharing بروید و در یکی از این زیرمنوها از بخش NFC ، این ویژگی را روشن و یا خاموش کنید.

نتیجه گیری

در این محتوا در مورد تکنولوژی NFC با شما عزیزان صحبت کردیم و ضمن معرفی این فناوری بسیار مفید ، برخی از کاربردهای آن را بیان کردیم و آن را با سایر تکنولوژی های ارتباطات بیسیم یعنی بلوتوث و UWB مقایسه کردیم و در پایان هم به برخی از رایجترین سوالات در مورد فناوری NFC پاسخ دادیم. امیدواریم که این محتوا برای شما مفید بوده باشد در پایان اگر هرگونه انتقاد یا پیشنهادی دارید خوشحال میشویم از طریق کانالهای ارتباطی همیاروردپرس با ما در میان بگذارید.

منبع : https://www.androidauthority.com/what-is-nfc-270730/

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
تقریبا
خیر

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال دیدگاه به معنی این است که شما ابتدا قوانین ارسال دیدگاه را مطالعه کرده‌اید و با آن موافق هستید.