تفاوت هاست و سرور به همراه جدول مقایسه‌ای

تفاوت هاست با سرور

یکی از مواردی که در زمان راه اندازی کسب و کار به آن نیاز داریم، انتخاب هاست مناسب است. اینکه چه هاستی برای انواع کسب‌ و کارها مناسب بوده و انتخاب درست چیست. معمولا براساس حجم بالای اطلاعات کسب و کار باید حجم موردنظر را انتخاب کرد و از شرکتی که سرویس بهینه و مناسبی را ارائه می‌دهد، خدمت گرفت. اما در این مقاله تمایل داریم تفاوت هاست و سرور را مشخص کنیم زیرا بسیاری افراد تفاوت بین دو رو نمی‌دانند یا برایشان دغدغه است که برای راه اندازی وبسایت‌شان هاست تهیه کنند یا سرور.

 

تعریف هاست

هاست فضای مشخص و تعیین شده‌ای از یک سرور فیزیکی است که صاحبین کسب و کار می‌توانند اطلاعات و فایل‌های سایت خود را روی آن ذخیره کنند. در واقع این هاست یک فضای نگهداری از اطلاعات سایت است. هاست انواع مختلفی دارد که عبارت است از:

 

  • هاست لینوکسی: این نوع هاست مناسب وبسایت‌هاییست که مانند وردپرس با سیستم عامل لینوکس سازگارند و باید برای راه اندازی آن‌ها از چنین هاستی استفاده کرد.
  • هاست ویندوزی: این نوع هاست نیز برای سایت‌هاییست که نوع زبان برنامه نویسی آن‌ها به گونه‌ایست که نیازمند سیستم عامل ویندوز هستند.
  • هاست وردپرس: بازار رقابتی وردپرس آنقدر داغ شده که امروزه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاست، هاستی را با عنوان هاست وردپرس ارائه می‌دهند که این نوع هاست پیش‌نیازهای لازم برای سایت‌های وردپرسی را داشته و حتی وردپرس با آخرین نسخه روی آن نصب است.
  • هاست دانلود: فضایی که برای سایت‌های دانلود لازم است. معمولا فایل‌ها را روی این فضا آپلود می‌کنند تا هاست اصلی آزاد بوده و از سرعت بارگذاری سایت کم نشود. این نوع هاست بیشتر مناسب‌ کسب و کارهاییست که در پایه دانلود فیلم و عکس و فایل‌های متعددی فعالیت می‌کنند.

قبلا درمورد اینکه چند مدل سرویس هاست داریم در همیار وردپرس مقاله برایتان تهیه کردیم. پیشنهاد می‌کنیم با توجه به نوع کسب و کارتان و نیازی که وجود دارد در انتخاب هاست وردپرس تحقیق کرده و این مقاله را بخوانید.

 

تعریف هاست

 

ویژگی و کاربردهای هاست

برای اینکه بهتر با هاست آشنا شویم بد نیست درباره ویژگی‌های آن بدانید. هاست خود دارای ویژگی‌های متعددی است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • فضای مناسب و پهنای باند بالا: شما این مورد را باید با توجه به نوع کسب و کارتان درنظر بگیرید اما بطور کلی یک شرکت ارائه دهنده هاست باید بطور پیش‌فرض خدمات خوبی در این زمینه ارائه دهد.
  • دارای منابع مشخص و مناسب: منابع رم و سی پی یو باید مطابق با نیاز شما تامین شود.
  • بک آپ گیری منظم: درست است که شما باید حواستان به بک آپ گیری منظم باشد اما هاستینگ شما نیز باید بطور منظم از سایت‌ها نسخه پشتیبان تهیه کند.
  • آپتایم بالا: سرویس دهنده هاست باید همیشه در دسترس باشد و تا جای ممکن قطعی نداشته باشد.
  • مقرون به صرفه بودن: معمولا هاست مناسب دارای گزینه‌های عالی است اما مقرون به صرفه بودن با توجه به خدماتی که ارائه می‌شود مسئله مهمی است.
  • پشتیبانی شبانه روزی: هاستینگ شما باید همیشه در دسترس بوده و پشتیبانی شبانه روزی داشته باشد.

 

و اما کاربرد هاست! هاست چه کاربردی دارد و چه اموری را به کمک آن می‌توان مدیریت کرد؟ از جمله کاربردهای هاست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مناسب برای آنلاین شاپ‌ها
  • اشتراک گذاری اطلاعات و ذخیره فایل
  • دریافت و ارسال ایمیل بصورت اختصاصی با میل سرور
  • راه اندازی اپلیکیشن
  • کامپیوتر مجازی

در ادامه به توضیح هرکدام از این کاربردها می‌پردازیم.

 

مناسب برای سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی

مسلما از بارزترین کاربردهای هاست، برای ایجاد فضایی جهت نگهداری اطلاعات سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی است. این هاست با کمک دی ان اس‌ها به دامنه متصل شده و سایت فروشگاهی را به نمایش می‌گذارد.

 

میزبانی فایل و اشتراک گذاری اطلاعات

شما می‌توانید فایل‌ها و اطلاعات خود را در هاست قرار داده و نگهداری کنید. در واقع هاست در شبکه جهانی یکی از ایمن‌ترین فضاها برای ذخیره اطلاعات و حتی اشتراک گذاری آن‌هاست.

 

دریافت و ارسال ایمیل از طریق ایمیل سرور

با کمک هاست امکان ایجاد وب‌میل یا ایمیل سرور وجود دارد. شما با این امکان می‌توانید آدرس ایمیلی بصورت کاملا اختصاصی داشته باشید و با مشتریان خود از طریق آن در ارتباط باشید. میزان دریافت و ارسال ایمیل بستگی به خدماتی دارد که از شرکت هاستینگ خود دریافت می‌کنید.

 

نصب اپلیکیشن‌ ها

از دیگر کاربردهای هاست، خدمات‌رسانی در جهت راه‌ اندازی اپلیکیشن، نرم افزار و سیستم‌های تحت وب است. به عنوان مثال برای ایجاد و ساخت اپ اندرویدی از یک هاست اندروید باید استفاده شود تا اتصال بین کلاینت و سرور و ذخیره داده ها و اطلاعات در دیتابیس هاست صورت گیرد.

 

کامپیوتر مجازی

در این حالت ما با سرور مجازیی مواجه هستیم که روی آن سیستم عامل‌های لینوکس، ویندوز و… را نصب می‌کنیم. نکته مهم اینجاست که روی آن دقیقا همانند یک کامپیوتر سیستم عاملی را ایجاد کرده و می‌توان مثل کامپیوتر خود از آن بهره‌مند شویم. سرعت این کامپیوتر مجازی بستگی به نوع هاستی دارد که تهیه کردیم.

 

تعریف سرور

در تعریف سرور باید بگوییم چندین سیستم موجودند که به سیستم‌های دیگری سرویس‌دهی می‌کنند و خدماتی را می‌رسانند. سیستم‌هایی که از سرورهای مربوطه خدمات موردنظر را دریافت می‌کنند، با عنوان خدمات گيرنده يا کلاینت (Client) معروفند. حتی یک کامپیوتر خانگی که سیستم‌های دیگری به آن متصل هستند نیز یک سرور محسوب می‌شود و تنها تفاوت آن با سایر سیستم‌ها، امکان اتصال آن به شبکه و ارائه خدمات به سایر سیستم‌هاست. البته که این خدمات و امکانات با توجه به برنامه‌ها و تنظیماتی که روی سیستم اصلی انجام شده صورت می‌گیرد.

 

تعریف سرور

 

برای اینکه قضیه واضح‌تر شود مثالی می‌زنیم. فرض کنید شما در مرورگر خود آدرس سایتی را وارد کرده و از خدمات موجود در اینترنت استفاده می‌کنید. اینجا شما نقش سرویس گیرنده یا همان کلاینت را دارید. از طرفی سیستمی‌هایی که تحت شبکه به شما این خدمات را ارائه می‌کنند، سرور یا سرویس دهنده نام دارند. اینجاست که سرور به صورت عامیانه، به مفهوم آن در زمینه وب هاستینگ شاخته شده است. اما وب هاستینگ، معمولا یک ابر رایانه است که به لحاظ سخت افزاری از سیستم‌های معمولی قدرتمند‌تر است. همچنین این کامپیوترها همیشه به شبکه جهانی اینترنت متصل بوده و در دسترس هستند. این سرورها فضای مورد نیاز برای ذخیره اطلاعات مربوط به وبسایت‌ها و سایر نرم افزارهای تحت وب را فراهم می‌کنند.

سرور نیز مانند هاست انواع مختلفی دارد که از لحاظ سخت افزاری به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

 

ویژگی و کاربردهای سرور

برای اینکه مسئله برایمان روشن شود و قبل از اینکه وارد مبحث مهم تفاوت هاست با سرور شویم باید حتما بدانیم که سرور چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد. از آنجایی که سرورها نیز دارای سیستم عامل متفاوتی مانند لینوکسی و ویندوزی و مجازی ساز هستند می‌توان ویژگی‌های مختلف زیر را برای آن نام برد:

  • دارای منابع سخت‌افزاری کاملا انحصاری
  • امکان افزایش و ارتقا سخت‌افزار سرور وجود دارد
  • اتصال دائمی به اینترنت
  • سرعت عملکرد بسیار بالا
  • قدرت پردازش و قدرت محاسباتی سریع
  • برخوداری از امنیت بسیار بالا
  • امکان پیاده‌سازی Raid نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بر روی سرور

و اما کاربرد سرورها مدیریت منابع شبکه است. مثلا سرور را برای دسترسی به شبکه و کنترل دسترسی‌ها، ارسال و دریافت ایمیل، مدیریت امور پرینت و یا هاست وب سایت مورد استفاده قرار می‌دهند. برای این منظور انواع سرور با کاربردهای مختلف موجود است که باید با توجه به مقصود خود انتخاب درستی داشته باشید.

امیدواریم تا اینجای کار فرق هاست با سرور را متوجه شده باشید که البته این تفاوت بسیار مشخص و بارز است.

 

جدول مقایسه سرور و هاست

با توجه به تمامی مواردی که در بالا گفته شد تصمیم گرفتیم برای واضح‌تر شدن تفاوت هاست و سرور، جدول مقایسه فاکتورهای مهم را داشته باشیم.

 

جدول مقایسه‌ای سرور  هاست
هزینه هزینه بالاتر هزینه کمتر
رم رم بیشتر (اختصاصی) رم کمتر (اشتراکی)
هسته پردازنده اختصاصی اشتراکی
فضای ذخیره سازی اختصاصی اشتراکی
سیستم عامل هر نوع سیستم عاملی  هر نوع سیستم عاملی
نوع دسترسی ادمین کاربر
امنیت  بسیار بالا در حد خوب (بستگی به شرکت دارد)
پهنای باند  اختصاصی اشتراکی

 

نتیجه گیری

در این مقاله به تعریف کاملی از هاست و سرور پرداختیم و ویژگی‌ها و کاربرد هر کدام را بطور مجزا بررسی کردیم. درنهایت تفاوت هاست با سرور را بررسی کردیم تا دیگر این دو را بجای بگدیگر در الفاظ استفاده نکنید. همچنین در هنگام تهیه بدانید کدامیک برای چه منظور باید به کار روند.

سوالات متداول

منظور از سرور مجازی یا VPS سروری است که بر روی آن یک مجازی ساز نصب شده و امکان استفاده از چندین سیستم عامل را بر روی یک سرور می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله سرور مجازی چیست را مطالعه کنید.
این بستگی به میزان تخصص شما، بودجه و نوع آنلاین شما دارد. بطور کلی اگر دانش فنی بالا، بودجه کافی و آنلاین شاپ بزرگی دارید از سرور استفاده کنید و خودتان آن را اصطلاحاً کانفیگ نمایید. در غیر این صورت خرید هاست هزینه و دردسر کمتری دارد.
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
تقریبا
خیر

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال دیدگاه به معنی این است که شما ابتدا قوانین ارسال دیدگاه را مطالعه کرده‌اید و با آن موافق هستید.