فرق بلاگر و اینفلوئنسر در چیست؟

فرق بلاگر و اینفلوئنسر

در شبکه‌های اجتماعی خصوصاً اینستاگرام، ما زیاد عنوان‌هایی نظیر بلاگر و اینفلوئنسر را می‌شنویم و می‌بینیم. شاید تا به حال به تفاوت‌های بین این دو توجهی نکرده باشیم اما این دو با هم متفاوتند و هر کدام رسالت مشخصی در شبکه‌های اجتماعی دارند. تصور کنید ما در گذشته افراد معروف را با عنوان‌های بازیگر، ورزشکار، مدیرعامل و… می‌شناختیم و حالا با عناوینی مثل بلاگر و اینفلوئنسر مواجهیم که نقش‌های پررنگی در جامعه دارند و باید بدانیم هر کدام چه کاری انجام می‌دهند و فرق بلاگر و اینفلوئنسر در چیست؟

 

بلاگر کیست؟

بلاگر به شخصی می‌گویند که با توجه به حرفه و مهارتی که دارد در فضای مجازی فعالیت کرده و اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. به عنوان مثال فردی که در حوزه آشپزی مهارت داشته و آن را به طرق مختلف آموزش می‌دهد و نکاتی را ارائه می‌کند، یک بلاگر آشپزی است. البته زمانی که این نوع آموزش کاملا ویدیویی می‌شود، نام آن به ولاگر تغییر می‌کند. بلاگری در هر حوزه‌ای امکانپذیر بوده و بر پایه تولیدمحتواست.

در حوزه بلاگری امکان با چهره و بدون چهره بودن وجود دارد. یعنی شما می‌توانید بدون چهره نیز بلاگری کنید. بسیاری افراد را دیده‌اید که از دست خود در هنگام انجام کاری مثلا آشپزی عکس و ویدیو می‌گذارند یا مثلا دوربینی را روی سر خود نصب کرده و در فضایی که برای مسافرت می‌روند، ویدیو تهیه می‌کنند. این‌ها همگی بلاگری بدون چهره بوده که اتفاقا بسیار نیز موفق است به شرطی که حوزه درستی را انتخاب کنید.

 

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر یعنی تاثیرگذار! و همانطور که از نامش پیداست قدرت تاثیرگذاری بر تفکرات و نظرات دیگران را برعهده داشته و جمعیتی به سخنان و رفتار او توجه می‌کنند. مثلا فردی که نزد شما محبوبیت دارد (فرقی نمی‌کند از یک بازیکن فوتبال گرفته تا بازیگر و شخص معروف) از فروشگاهی خریدی انجام می‌دهد یا محصولات فروشگاهی را تبلیغ می‌کند، این مسئله تاثیر بسزایی بر ذهن شما داشته و با خود می‌گویید حالا که این شخص از چنین محصولی استفاده می‌کند پس من هم این کار را انجام می‌دهم. به عنوان مثال رونالدو بازیکن فوتبال یک شامپو را در پیج خود تبلیغ کرده و روی موی خود تست می‌کند، بابت این کار از شرکت مربوطه حق اسپانسری دریافت می‌کند و شما را نیز ترغیب به استفاده از آن می‌کند.

 

تفاوت‌های بلاگر و اینفلوئنسر با یکدیگر

حال که متوجه شدیم بلاگر و اینفلوئنسر چه کسانی هستند و دقیقا چه مسیری را طی می‌کنند، نوبت آن رسیده که فرق بلاگر و اینفلوئنسر را بدانیم و مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم. تفاوت بین بلاگر و اینفلوئنسر از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد که این موارد را در ادامه با هم مشاهده می‌کنیم:

  • تفاوت از نظر نوع تفکر
  • فرق از نظر نوع تولید محتوا
  • فرق هر دو از نظر قدرت تأثیرگذاری
  • تفاوت از نظر هدف هرکدام
  • تفاوت از لحاظ نوع تعامل با مخاطبان

در ادامه هر فرق میان اینفلوئنسر و بلاگر را با هم بررسی می‌کنیم.

 

تفاوت از نظر طرز تفکر

بلاگرها زمانی که کارشان را شروع کردند کسی آن‌ها را نمی‌شناخت و مانند سایر افراد جامعه بودند. اما به واسطه کاری که انجام دادند و محتوای جذابی که تولید کردند، نزد عده‌ای از مردم، محبوب شدند و شناخته شده! مانند سرنا امینی که یک بلاگر طنز و بازیگر است، یا صدف بیوتی که در حوزه زیبایی فعالیت دارد.

اما فرق بلاگر و اینفلوئنسر اینجا مشخص می‌شود که افراد تاثیرگذار قبل از ورود به فضای سوشال مانند اینستاگرام، یوتیوب و … شناخته شده بودند و افراد با آن‌ها کاملا آشنا بودند. به همین علت میزان تاثیرگذاری آن‌ها روی علاقه‌مندانشان بشدت بالاست و حالا که پا در بستر سوشال گذاشته‌اند قطعا پیروز میدان هستند.

 

فرق از لحاظ نوع تولید محتوا

اولین قدم در بلاگری قطعا تخصص است. به هر حال شما باید حرفی برای گفتن داشته باشید، آن هم حرفی که واقعا قابل استناد باشد و اطلاعاتی را به مخاطب بدهد. مثلا اگر قرار باشد در حوزه خطاطی فعالیت کنید، قطعا باید خودتان خطاطی را به سبک‌های حرفه‌ای بلد باشید تا جذابیتی را در جهت یادگیری به مخاطب اضافه کنید. در یک کلام بلاگر محتوای ارزشمند و مفیدی را تولید می‌کند تا مخاطب با مشاهده آن جذب شده و چیزی را یاد بگیرد. زمانی که اطلاعات شما برای مخاطب مفید باشد، قطعا شما را دنبال کرده و مدام برای یادگیری به سراغتان می‌آید. در حال حاضر چند پیج اینستاگرام و یوتیوب در حوزه آموزش زبان انگلیسی دارید؟ شاید یک پیج که با مهارت‌های خود حسابی شما را جذب کرده و از آموزش‌های آن نهایت بهره را می‌برید.

  10 روش برطرف کردن ارور sorry we couldn't complete your request

حال وضعیت اینفلوئنسرها از نظر محتوایی چگونه است؟ این دست افراد از قبل شناخته شده هستند و تولیدمحتوای آن‌ها کاملا تبلیغاتی است. تبلیغ محصولات یک شرکت و کمپین‌های تبلیغاتی! یک مثال ساده همین تبلیغات تلویزیونی است که گاهی بازیگران و افراد معروفی را در آن مشاهده می‌کنید. در واقع این افراد از شهرت و محبوبیت خود استفاده می‌کنند و برای کمپین‌ فروش محصولات شرکت‌ها تبلیغ می‌کنند. این یک اتفاق برد-برد است. هم فرد اینفلوئنسر سود خوبی می‌برد و هم با به فروش رفتن محصولات، شرکت موردنظر سود می‌کند.

 

تفاوت قدرت نفوذ و تأثیرگذاری

فرق بلاگر و اینفلوئنسر در قدرت نفوذ و تاثیرگذاری نیز هست. بلاگرها اگر خوب فعالیت کنند قطعا محبوبیت خوبی بین مردم پیدا می‌کنند و ارتباط خوبی بین آن‌ها شکل می‌گیرد. و این مسئله را هر بلاگری باید بداند که کلید موفقیت او، به دستان مخاطبین و ارتباط خوب با آن‌هاست. پس هر کاری که انجام می‌دهد بر محور این مسئله بنا می‌شود. مثلا اگر بلاگری محصول یا خدمتی را معرفی کند کاملا دقیق و شفاف به نقد و بررسی پراخته و بزرگنمایی در کارش نیست.

اما برای اینفلوئنسرها معمولا شیوه تبلیغات مهم نیست و آن‌ها می‌توانند برای برندهای بزرگ و مطرح تبلیغ کنند. در این مدل تبلیغات گاهی با توجه به سناریویی که به آن‌ها داده می‌شود ممکنن است اغراق نیز وجود داشته باشد. همچنین افراد بیشتری جذب تبلیغات یک اینفلوئنسر می‌شوند.

 

هدف و انگیزه هرکدام

مسلما انگیزه بلاگرها با علاقه آن‌ها ارتباط دارد. یک بلاگر دقیقا به آنچه در زندگی خود علاقه داشته می‌پردازد و لحظه‌ها را به افراد به اشتراک می‌گذرد. مثلا فردی عاشق نقاشی است و خارج از بستر اینستاگرام به فعالیت‌های نقاشی خود می‌پردازد و حال تصمیم گرفته در فضای مجازی نیز چنین موردی را با مخاطب به اشتراک بگذارد پس هدف اولیه او نمایش حس و حال و علاقه خود است اما بعد از جذب فالوور زیاد می‌تواند از طریق آموزش یا تبلیغات نیز کسب درآمد کند.

فرق بلاگر و اینفلوئنسر در این مسئله اینجاست که یک اینفلوئنسر قطعا از حضور در فضای مجازی قصد کسب درآمد دارد. مدام در استوری و پست خود تبلیغ می‌کند تا کسب درآمد داشته باشد. پس هدف و انگیزه مستقیم او کسب درآمد است.

 

براساس نوع تعامل با مخاطبان

یک بلاگر برای اینکه بیشتر شناخته شود باید با مخاطبین خود ارتباط سازنده برقرار کرده و پاسخگوی آن‌ها باشد. پس از این رو می‌توان گفت با تعاملاتی که با مخاطبین و سایر همکاران خود دارد، رشد می‌کند.

اما در اینفلوئنسری تعامل خیلی جایگاهی ندارد. یک فرد تاثیرگذار را همه می‌شناسند و دیگری نیازی به برقراری ارتباط ندارد. این دیگران هستند که او را دنبال می‌کنند و برای دیدن تبلیغاتی که می‌کند و اطلاعاتی که ارائه می‌دهد مدام پیج او را دنبال می‌کنند.

 

شباهت های بلاگر و اینفلوئنسر با یکدیگر

شباهت هر دوی این‌ها در تولید محتوایی است که باید داشته باشند. هر دو سعی می‌کنند با تولید محتوای مناسب، مخاطب را جذب کرده و پیام موردنظر را به او برسانند. شباهت بعدی شاید این باشد که برخی بلاگرها مانند اینفلوئنسرها دقیقا از روش تبلیغ برای کسب درآمدشان استفاده می‌کنند و شباهت دیگر اینکه هر دو بسترهایی مانند اینستاگرام و یوتیوب را برای این منظور انتخاب می‌کنند.

 

جمع بندی

مقاله امروز ما مربوط به فرق بلاگر و اینفلوئنسر است که مسئله مهمی بوده و گاهی تفاوت بین این دو مشخص نیست. برخی تمایل دارند در فضای سوشال مشغول به فعالیت شوند اما دانستن تفاوت و شباهت‌های این دو مورد مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. در این مقاله سعی کردیم تمامی جزئیات را بررسی کنیم که نتیجه تفاوت‌ها بصورت زیر شد:

  • تفاوت از نظر طرز تفکر
  • فرق از لحاظ نوع تولید محتوا
  • تفاوت قدرت نفوذ و تأثیرگذاری
  • هدف و انگیزه هرکدام
  • براساس نوع تعامل با مخاطبان

برای هر کدام توضیحات کاملی در مقاله آمده که با مطالعه آن قطعا به نتایج بهتری خواهید رسید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
تقریبا
خیر

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال دیدگاه به معنی این است که شما ابتدا قوانین ارسال دیدگاه را مطالعه کرده‌اید و با آن موافق هستید.