جایگاه وردپرس در تجارت الکترونیک

 

سلام دوستان وردپرسی؛

تجارت الکترونیکی مسئله ی جالبی است که مدتی است سر و صدای زیادی در ایران کرده و روز به روز به جمعیت طرفداران آن افزوده می شود.
با وجود اطلاعات و مقالات زیاد در حوزه ی تجارت الکترونیکی و راه اندازی فروشگاه های متعددی با سیستم مدیریت محتوای وردپرسی سوالی که پیش میاد اینه:
آیا واقعا استفاده از وردپرس در این زمینه میتونه خوب باشه یا نه؟ خب بستگی داره!
گروهی از کاربران وردپرسی بر این تصورند که وردپرس سیستم خوبی برای این کار نیست و در مقابل گروهی بر این باورند که این سیستم تنها راه برای پیروزی در تجارت الکترونیکی محسوب میشود!
در این مقاله با توجه به دو نوع تصوراتی که در حوزه ی تجارت الکترونیک وجود داره و همچنین براساس واقعیت در دو سیستم وبلاگ وردپرسی و وبسایت وردپرسی صحبت هایی شده که به نظرم برای افرادی که تفکر تجاری دارند بسیار بسیار میتونه مفید باشه و کمک بزرگی به شما میکنه تا تصمیم درستی بگیرید.
وردپرس میتونه برای بسیاری از انتخاب ها گزینه ی خوبی باشه اما نه در همه موارد!

وبلاگ وردپرسی در مقابل وبسایت وردپرسی

تجارت در وردپرس معمولا با وبسایت های وردپرسی فعالیت میکنه. وبلاگ های وردپرسی شبیه به استفاده از اتوبوس به عنوان وسیله ی حمل و نقل عمومی در نظر گرفته میشه که مبدا و مقصد مشخصی داره و مشکل اینجاست که سلیقه ی شخصی شما در اون جایی نداره اما وبسایت وردپرسی همانند اتومبیل شخصی شماست! هر زمان که اراده کنید میتونید با آن حرکت کرده و هر کجا که بخواید میتونید برید.
طبق دیدگاه عمومی، افزونه های وردپرسی مثل Woocommerce یا easy digital download برای ایجاد فروشگاه های کوچک و برای افرادی که میخواهند محصولات خودشون رو به سرعت به فروش برسونند بسیار خوبه در صورتی که بستر وبلاگ وردپرسی مثل shopify و Big commerce برای فروشگاه های قدرتمند ایجاد میشه! در واقع میتونم بگم این دیدگاه دیگه کمی قدیمی شده! با این تفاسیر برخی از این موارد راه های ضعیفی برای تعیین بستری است که شما تمایل به استفاده از آن دارید.

مشخص کردن عملکردها

آیا وردپرس بستر خوبی برای ساخت اپلیکیشن است؟ خب تا حالا به صورت تخصصی بهش فکر نکردیم اما میتونه اینطوری باشه! حالا آیا همیشه میتونه انتخاب خوبی برای تجارت الکترونیکی باشه؟!
هرچند، این راه برای به وجود آوردن تعداد زیادی از فروشگاه هاست اما میتونه انتخاب نادرستی برای تعداد زیادی از فروشگاه ها باشه. در همین راستا نقاط قوت و نقاط ضعفی برای وردپرس و وبلاگ های وردپرسی وجود داره که اونها رو با هم بررسی میکنیم.

نقاط ضعف سیستم وردپرس در بحث تجارت الکترونیک

هر کاربری عاشق اینه که درباره ی نصب آسون افزونه های وردپرسی و استفاده از اونها صحبت بشه! زمانی که شما در این مورد افزونه های وردپرس رو با چیزی شبیه  به shopify مقایسه می کنید، کار فوق العاده اشتباهی رو انجام میدید!
ممکنه استفاده از اینها برای افراد آشنا با وردپرس خیلی آسون باشه اما برای کاربران تازه وارد که میخوان شروع به کار کنند و هیچ تجربه ای ندارند خیلی کار ساده ای نیست!
وردپرس احتیاج به ثبت دامنه ای برای نامگذاری سایت، تنظیمات سرور، نصب، نصب افزونه ها و تنظیم کردن آنها، نصب قالب و تنظیمات مربوط به آن و… برای شروع کار داره. با استفاده از وبلاگ های وردپرسی دیگر نگران این موارد نخواهید بود. چون با پرداخت هزینه ی ماهیانه و انتخاب نوع فروشگاه فقط باید نام و نوع عملکرد خود را مشخص نمایید سپس به راحتی میتونید محصولات خودتون رو اضافه کنید.به احتمال زیاد در این سیستم به شما اجازه ی تغییر قالب و برخی تنظیمات دیگری داده خواهد شد اما خب با محدودیت!
راه اندازی برخی از سایت ها با سیستم های وبلاگی کار راحتی نیست، اما منحنی یادگیری برای یافتن راه حل با استفاده از shopify یا woocommerce بسیار بالاتر است.
در واقع مسئله ی ایجاد وقفه و زمان بندی برای سایت هایی که بستر اونها به صورت جدول زمان بندی شده هست، اصلا مناسب نیست! به عنوان مثال برای سایت هایی که دارای پرداخت های مکرر هستند این مورد میتونه خوب کار نکنه اما بسترهای دیگر به مراتب بهتر میتونن عمل کنند.
دارندگان فروشگاه وردپرسی بر روی هاست شخصی خود، به روز رسانی نرم افزار و امنیت فروشگاه مسئول هستند. برای همه ی دارندگان سایت ها این یک وظیفه ی بزرگ و بسیار حائز اهمیته! در صورتی که وبلاگ های وردپرسی داخل بسته ای که پس از خرید به کاربر تحویل می دهند همه ی این موارد رو تعبیه کردند و کاربر اصلا نمیدونه چه کسی پشتیبان این موارد هست و فقط از آن استفاده میکنه!
هر دو سیستم سایت وردپرسی و وبلاگ وردپرسی در یک مقیاس هستند اما ملاحظاتی برای سایت های وردپرس وجود داره که کاربران لازمه از این موارد آگاهی کاملی رو داشته باشند.
مهم ترین مسئله پایگاه داده( مثل تهیه نسخه ی پشتیبان و دقت کافی به فضای حافظه) می باشد که باید به آن توجه ویژه ای داشت، بهینه سازی هاست و افزونه های سایت نیز موضوع مهم بعدی هستند.
اما در سیستم های وبلاگی هیچ یک از این دغدغه ها را نخواهید داشت!

  بهترین افزونه های المنتور در سال 1401را بشناسید

۳۰۸۶۸۲۷۲۸۳_e9e762331c

نقاط قوت وردپرس در بحث تجارت الکترونیک

در گام اول، وردپرس به عنوان یکی از وبسایت های خوب در این زمینه پیشنهاد میشه.وردپرس میتونه جنبه هایی از تجارت الکترونیک رو پیشنهاد بده، بعلاوه خصوصیات دیگر سیستم های مدیریت محتوا رو در خود جای داده است.
در گام دوم، در بحث سئو بهینه سازی شده است. در این مبحث محتوای سایت مسئله ی بسیار مهمیه و میتونم بگم که اساسا وردپرس برای تولید محتوا ایجاد شده! اهمیت بیشتر این موضوع زمانی احساس میشه که شما بخواید وبلاگتون رو بر روی بستر دیگری ایجاد کنید! آن زمان حس دردناکی دارید. وردپرس شما رو ترغیب به ترک حالت وبلاگی نمیکنه اما شما رو به دور شدن از بستر های سخت تشویق میکنه که برای ساخت یک سایت کامل و برای سایت های تجاری تمرکز ساده ای رو داشته باشید.در واقع وردپرس شامل مجموعه ای از عملکردهاست که شما مثل اون رو ممکنه در بسترهای مختلف پیدا نکنید! انتخاب گسترده ای از افزونه ها، قالب ها و تمامی موارد مورد نیاز برای فروشگاه های وردپرسی وجود داره. از زمانی که این سیستم متن باز (open source) رو کار اومد، بهینه سازی فروشگاه ها به مراتب راحت تر شد!
پیرامون مبحث بهینه سازی، توانایی شما برای بهینه ساختن وردپرس یا افزونه ها به مراتب راحت تر از راه حل های وبلاگی است. عملکردهای زیادی وجود دارند که توسط وردپرس ایجاد شده اند. برای مثال، توسعه دهندگان کنترلی بر روی پروسه ی پرداخت ها در سیستم shopify ندارند، اما این کنترل کاملا با وردپرس بهینه و ممکن میشه.
شما در واقع معمولا میتونید برای بهینه سازی یک پروژه از نقطه ی شروع همه ی موارد رو محیا کنید. حتما این امر با سیستم هایی مثل shopify و Bigcommerce ممکنه اما سرعت کارکرد اونها بسیار پایینه. بهینه سازی این موارد باعث بالا رفتن کنترل شما بر روی محیط فروشگاهی میشود.

انواع محصولات

بزرگترین فرقی که بین وبلاگ های وردپرسی و وبسایت های وردپرسی دیده میشه انواع محصولات اضافه شده در آنهاست.
به نظر شما آیا در هر نوع تجارتی میشه تی شرت فروخت؟
بله میشه، افزونه ی EDD این کار رو ممکن میکنه! هر چند، فروش محصولات پیچیده بر روی بسترهای وبلاگی کار سختیه. فرض کنید میخواید قیمت محصولی رو تغییر بدید خب این مورد در سیستم های وبلاگی قابل تنظیمه اما باید بدونید به معنای واقعی احتیاج به گذروندن مراحلی داره که زمانبر هستش!
افزونه های وردپرسی پیرامون این امر به مراتب راحت تر عمل میکنند. به دلیل اینکه، کل بستر به صورت باز هستش و به حالت API نیست. اکثر افزونه های تجارت الکترونیک خیلی از اقدامات را به راحتی انجام میدن. مثل اعمال تغییر در محصول، ساخت و ویرایش صفحات محصول، فرم پرداختی یا هر آنچه که مربوط به سایت میشه.

استفاده از سیستم های وبلاگی وردپرس برای کاربران خیلی راحت تره چون همونطور که گفتم تمامی موارد مورد نیاز شما در یک بسته به کاربر ارائه میشه ولی خب مشکلات خاص خودش رو داره.
در پایان میتونم مثال خوبی برای این مدل سیستم ها بزنم! وبلاگ وردپرسی مثل خانه ی اجاره ای هستش و در مقابل استفاده از سایت های وردپرسی مثل اینه که مالک خانه باشید!

مثل همیشه قضاوت با شماست

روزهایتان زیبا

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
تقریبا
خیر

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال دیدگاه به معنی این است که شما ابتدا قوانین ارسال دیدگاه را مطالعه کرده‌اید و با آن موافق هستید.

دیدگاه‌های این نوشته جدید ترین ها شاخص

  1. 8 سال عضو همیار وردپرس

    سلام
    ممنون و تشکر از مطلب خوبتون
    فقط در متن چندید غلط املایی هم وجود داشت

  2. سلام تشکر از زحماتتون
    لطفا قالبای فروشگاه ووکامرس رو بیشتر بزارید ممنون

  3. سلام یه سوال در مورد سئو
    من سایت دانلود فیلم دارم و باید برای هر سریال یه دسته بسازم ( که خیلی شلوغ میشه بخش دسته ها)اما به جای اون امدم از tag استفاده کردم یعنی به جای این که همه فصل های سریال x رو به دسته y بدمامدم به همه پست های سریال برچسب X رو دادم و برای نشان دادن در سایت از این ادرس استفاده کردمsite.ir/tag/xبه نظر شما این کاره من درسته؟ یعنی مشکلی ایجاد نمیکنه؟ روی سئو چی؟ از نظر شما کدوم بهتره؟ دسته یا برچسب

    • 10 سال عضو همیار وردپرس

      سلام
      مشکل که ایجاد نمیکنه اما مسلما هر کاری از اصولش وارد بشید بهتر جواب میده، ایجاد کردن دسته ها برای این امر منطقی تره

  4. بسیار مفید بود.ممنون

  5. سلام ببخشید یه سوالی داشتم ولی به این مطلب ربتی نداره پس ببخشید :هزینه طراحی یک قالب وردپرس چقدر هست ؟ چون یکی هست میگه با ۱۰۰هزار تومن هر نوع قالبی بخوای برات طراحی میکنم دوستام میگن حتما میخود ریپ کنه خلاصه میشه هزینه واقیشو بگید

    • 10 سال عضو همیار وردپرس

      با سلام احتمالا حرف دوستتون درسته چون طراحی قالب معمولا از ۱۰۰ تومن شروع میشه!