تفاوت هاست ووکامرس و وردپرس در چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا یا همان به اصطلاح خودمانی سایت سازی است که افراد با کمک آن انواع وبسایت‌هایشان را ایجاد می‌کنند. از طرفی ووکامرس تنها یک افزونه رایگان وردپرسی است که برای ساخت فروشگاه‌های اینترنتی روی کار آمده و به ما امکان ایجاد یک فروشگاه کامل را می‌دهد. چندی است شرکت‌های خدمات هاست، سرویسی را با عنوان هاست وردپرس و هاست ووکامرس ارائه می‌دهند که امکان عجیب و غریبی نسبت به همان هاست لینوکسی نیست! فقط بستر را کاملا برای وبسایت‌های وردپرسی فراهم کرده است. ما در این مقاله قصد داریم تفاوت هاست ووکامرس و وردپرس را با هم بررسی کنیم. با ما همراه باشید…

 

هاست ووکامرس چیست؟

در واقع هاست ووکامرسی همان سرویسی است که با سیستم عامل لینوکس کار می‌کند و دارای کنترل پنل‌های سی پنل یا دایرکت ادمین است. اما با توجه به گستردگی سایت‌های فروشگاهی و تعداد ابزارها و افزونه‌هایی که دارد و همچنین تعداد محصولات بالا و مشتریانی که خرید می‌کنند، قطعا از قدرت و ظرفیت بالایی برخوردار بوده و برای همین امر بهینه شده است. در یک کلام این مدل سرویس دهنده کاری می‌کنند که شما عملکرد راحتی داشته و به کارایی بالایی برسید.

واقعیت انکار ناپذیر درباره شکست برخی از فروشگاه‌های اینترنتی به انتخاب نادرست هاست در همان اوایل مسیر برمی‌گردد. هاستی را انتخاب می‌کنند که امکان تحمل بار فروشگاه را نداشته و مدام با سرعت پایین مواجه است و همین امر سبب فرار مشتریان می‌شود. پایین آمدن رتبه در گوگل و بازدید کم که فروش را کم یا حتی متوقف می‌کند. و از همه مهم‌تر پاسخگو نبودن سایت در زمان‌هایی که کمپین‌های تبلیغاتی برگزار می‌شود و ترافیک بالایی روی سرور وارد می‌آید، است. به همین دلیل هاستی با عنوان هاست ووکامرس روی کار آمد تا توان و ظرفیت بالاتری را برای فروشگاه‌های اینترنتی فراهم کند.

 

تفاوت هاست ووکامرس و وردپرس - هاست ووکامرس

 

ویژگی های هاست ووکامرس

برای اینکه بهتر با هاست ووکامرس و عملکرد آن آشنا شویم باید درباره ویژگی‌های آن بطور کامل اطلاعات داشته و بدانیم که دقیقا در چه جاهایی باید از آن استفاده کنیم.

  • Uptime بالا
  • رعایت فاکتورهای سئو مانند سرعت بالا
  • امنیت بالا
  • سازگاری با قالب و افزونه‌های ووکامرس
  • بروز رسانی خودکار و منظم
  • پشتیبانی از افزونه‌های کاربردی و متعدد

در ادامه درمورد هرکدام از ویژگی‌های ذکر شده توضیحاتی را ارائه می‌دهیم:

 

آپ تایم بالا

یک فروشگاه اینترنتی در طی 24 ساعت شبانه روز در حال فعالیت است و چنانچه در این بازه زمانی دچار قطعی شود، قطعا یک خطای بزرگ به حساب می‌آید. برای همین منظور باید سرویسی داشته باشیم که قطعی در آن حداقل باشد و ما را مدام با این معضل مواجه نکند. این مسئله بسیار جدی است تا جایی که می‌تواند مشتریانتان را دلسرد کرده و منجر به ترک سایت شود. از این رو یکی از ویژگی‌هایی که در هاست ووکامرس وجود دارد، توجه به میزان بالای آپتایم بودن آن است که معمولا می‌گویند 99 درصد آپتایم.

 

رعایت فاکتورهای سرعت و سئو

چند سالی است که گوگل تمام توجه و نظر خود را با توجه به تجربه کاربری برای سایت‌ها اعمال می‌کند. این مسئله از تجربه ظاهری سایت، دسترسی‌های آسان گرفته تا سرعت و سئوی سایت‌ها. چنانچه سایتی با سرعت بارگذاری پایین داشته باشید و از طرفی عملکرد سایتتان خود نباشد، قطعا در رتبه بندی گوگل نیز جایگاهی ندارید. یکی از دلایل اصلی نبود سرعت بارگذاری خوب، استاندارد نبودن هاست است. استفاده از هاست ووکامرس تا حد خیلی زیادی این مشکل را برطرف می‌کند.

 

امنیت بالا

هر سایتی نیازمند داشتن امنیت خوب است اما فروشگاه آنلاینی که محصول و خدمات به فروش می‌رساند و از طرفی تعداد زیادی مخاطب و مشتری دارد باید حتما از امنیت قابل قبولی برخوردار باشد. هم برای بخش درگاه‌های پرداختی هم برای اطلاعات مشتریان و … . خوشبختانه چنین موردی در هاست ووکامرس درنظر گرفته شده و به آن اهمیت ویژه‌ای داده شده است.

 

سازگاری با افزونه و قالب ووکامرسی

ما برای ساخت وبسایت فروشگاهی از افزونه ووکامرس برای ایجاد فروشگاه خام استفاده می‌کنیم و سپس برای تکمیل آن نیاز به تعداد زیادی افزونه سازگار با ووکامرس داریم که عموما باید با سرور و تمامی بخش‌ها سازگار باشند. هاست ووکامرس این مسئله را تضمین می‌کند و همچنین محدودیت‌ها را در نصب و عملکرد افزونه‌ها از بین می‌برد.

 

بروزرسانی خودکار

مهم‌ترین امر در فروشگاهی فعال، بروزرسانی منظم و به موقع هسته وردپرس و ووکامرس است. اگر این اتفاق دیر بیفتد، ممکن است فروشگاه شما با اختلالات مختلفی از جمله مسائل امنیتی و عملکردی مواجه شود. معمولا سرویس‌های هاست ووکامرس و وردپرس، بروزرسانی‌های خودکاری را دارند.

 

وجود افزونه‌ های کاربردی

زمانی که حرف از هاست وردپرس شده بود، قطعا سرویسی ارائه می‌شد که روی آن وردپرس نصب بود. حال که صحبت از هاست ووکامرس است باید بدانید که بطور معمول هم ووکامرس روی آن نصب است و هم امکان نصب برخی افزونه‌های اصلی فروشگاه آنلاین وجود دارد. این خود فرآیند راه‌اندازی فروشگاه را جلو می‌اندازد.

 

هاست وردپرس چیست؟

با کلمه هاست وردپرس آشناتریم و چند سالی است که ارائه دهندگان هاست از آن برای سایت‌های وردپرسی استفاده می‌کنند. در واقع هاست لینوکسی است که بستر آن برای راه اندازی سایت با وردپرس فراهم شده و عموما وردپرس بصورت خودکار روی آن نصب است. در واقع این نوع هاست با توجه به نیازهای یک سایت وردپرسی پیکربندی شده و از امنیت مناسبی نیز برخوردار است. در یک کلام کار شما را برای راه اندازی سایت بسیار آسان می‌کند و استانداردهای موردنیاز را نیز دارد.

 

هاست وردپرس

 

ویژگی های هاست وردپرس

حالا نوبت به برشمردن ویژگی‌های هاست وردپرس رسیده تا ببینیم دقیقا چه مزایایی دارد که منجر به انتخاب آن می‌شود.

  • سرعت بالا
  • امنیت مطلوب و مناسب
  • دارای سیستم بروز

 

 

سرعت بالا

زمانی که سرویسی تنها اختیار یک سیستم مشخصی قرار می‌گیرد و معلق به آن است پس خدمات خوبی از جمله سرعت عالی ارائه می‌دهد. بررسی‌ها نشان داده که هاست وردپرس حتی اگر اشتراکی هم باشد نسبت به سرویس‌های معمولی سرعت بهتری دارد.

 

دارای امنیت مطلوب

مسلما وقتی می‌گویند هاست وردپرس یعنی تمامی فاکتورهای آن را مطابق با سیستم موردنظر پیاده کرده‌اند. پس طبیعی است که امنیت آن نیز با توجه به وردپرس و ساختار آن مشخص شده باشد. شرکت‌های ارائه دهنده هاست وردپرس تمرکز بیشتری روی آن گذاشته و از نظر امنیتی نیز مسائل را تحت کنترل دارند.

 

نصب وردپرس بروز

شاید از نگاه شما نصب وردپرس اصلا کار سختی نباشد اما ممکن است وقت گیر بوده و برایتان سخت باشد. هاست وردپرس دارای سیستم مدیریت محتوای بروز بوده و همه چیز را کاملا آماده در اختیارتان می‌گذارد. همچنین بروز رسانی خودکار دارد که کار خیلی سختی نیست اما عموما صاحبان وبسایت آن را فراموش می‌کنند.

 

و سایر ویژگی‌های کاربردی هاست وردپرس عبارت است از:

  • ارائه منابع لاازم سرور
  • ایجاد پیکربندی‌های منحصربه‌فرد
  • ارائه خدمات پشتیبانی ۲۴ساعته
  • ارائه برخی امکانات ویژه (مانند گواهینامه رایگان SSL و تم وردپرس و افزونه وردپرس)
  • ارائه ویژگی‌های امنیتی
  • امکان دسترسی به سرور

حالا به نظر شما هاست معمولی تهیه کنیم یا هاست ووکامرس و وردپرس؟ وقتی چنین امکاناتی برای ما تعریف شده چرا باید سختی بیشتری به خود بدهیم. اما مسئله تفاوت هاست ووکامرس و وردپرس در انتخاب است که در بالا توضیحاتی ارائه شد و در ادامه نظر شما را به جدول اطلاعاتی جلب می‌کنیم:

 

تفاوت هاست ووکامرس و وردپرس در یک جدول

شباهت‌های هاست وردپرس و ووکامرس  تفاوت هاست ووکامرس و وردپرس
هر دو دارای تنظیمات مشابهی هستند در نحوه بهینه سازی متفاوتند
هر دو سرویس هاست وردپرسی هستند تنظیمات هاست ووکامرس با توجه به فروشگاه آنلاین است
هر دو سیستم بروزرسانی خودکار دارند هاست وردپرس دایره وسیع‌تری را پشتیبانی می‌کند

 

نتیجه نهایی

در آغاز ما برای ساخت و راه اندازی سایت‌های وردپرسی خود باید از هاست لینوکس استفاده می‌کردیم. اما به مرور زمان سرویس دهنده‌های هاست سرویس‌هایی با عنوان هاست وردپرس و بعدها هاست ووکامرس را ارائه کردند که افراد کمی گیج شدند. آیا این سرویس‌ها برتری خاصی دارند؟ آیا تفاوت خاصی نسبت به سرویس معمولی دارند؟ جواب به این پرسش‌ها کاملا مثبت است و تمامی تفاوت‌ها در این مقاله برایتان نوشته شده است.

سوالات متداول

اگر وبسایت شما فروشگاهی است و از افزونه ووکامرس برای مدیریت محصولات خود استفاده می‌کنید، قطعا هاست ووکامرسی گزینه بهتری برایتان است.
به طورکلی برای مقایسه سرعت یک هاست باید به سخت افزار و تعداد هاپ های آن دقت نمود. ولی بر اساس تجربه هاست ووکامرس در سایت های فروشگاهی سرعت لود بهتری نسبت به هاست وردپرسی دارد.
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
تقریبا
خیر

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال دیدگاه به معنی این است که شما ابتدا قوانین ارسال دیدگاه را مطالعه کرده‌اید و با آن موافق هستید.