بهترین ابزارهای سئو (آپدیت ۲۰۲۴)

ابزارهای سئو

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید در یک سایت به آن پرداخت، سئو و بهینه‌سازی سایت است. زمانی که عملیات اصولی سئو را درنظر می‌گیریم قطعا می‌توانیم سایت خود را در بین رقبا جایگاه درخوری برسانیم. اما این مقوله کمی پیچیده و نیازمند یادگیری و شناخت ابزارهای سئو است. تا اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشیم قطعا نتیجه موردنظر حاصل نمی‌شود. برخی در این مسیر از متخصصین حرفه‌ای سئو کمک می‌گیرند و برخی دیگر خود به دنبال یادگیری این مهارت هستند که قطعا شناخت بهترین ابزارهای سئو کمک بزرگی به آن‌هاست.

 

ابزارهای سئو برای بررسی سایت رقبا

قدم مهم در سئو، بررسی عملکرد رقباست. این مسئله به ما کمک می‌کند تا عملیات به جا و مهمی را رقم بزنیم تا بتوانیم به نتایج بهتری برسیم. برای این منظور ابزارهای مختلفی وجود دارند که امکان بررسی سایت رقبا را به ما خواهند داد.

  • MOZ
  • SEMrush
  • Ahrefs
  • Sheerseo

در ادامه درمورد هرکدام از این ابزارهای تحلیل سایت رقبا توضیح خواهیم داد.

 

ابزار تحلیلی moz

یک ابزار عالی و حرفه‌ای در سئوی سایت‌هاست که عملیاتی نظیر ایجاد لینک، تجزیه و تحلیل عملکرد رقبا، جستجو در کلمات کلیدی جستجو و تجزیه و تحلیل را برایمان فراهم می‌کند. در واقع می‌توان آن را بهترین ابزارهای سئو برای تجزیه و تحلیل سایت موردنظر دانست و با کمک آن و اطلاعاتی که از رقبا مشاهده می‌کنید، سایت خود را به جایگاه مناسبی برسانید. این سرویس برای متخصصان و کسب و کارها گزینه فوق‌العاده‌ای بوده و تنها عیبی که دارد رابط کاربری کمی سخت آن است که باید کار با آن را بلد باشید.

ابزار moz- ابزارهای سئو

 

همچنین، بخش Page Optimization این ابزار به شما امکان می‌دهد تا نقاط ضعف و قوت سئو داخلی صفحات سایت خود را شناسایی کرده و بهینه‌سازی کنید. افزونه MozBar نیز ابزاری سریع و کاربردی برای بررسی اطلاعات کلی صفحات وب در مرورگر کروم است. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا درک بهتری از رقبا داشته باشید و رتبه سایت خود را در نتایج جستجو بهبود دهید.”

 

ابزار تحلیلی semrush

این ابزار حرفه‌ای برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی، نظارت بر دامنه و بایگانی وبسایت گزینه عالیست اما اصل عملکرد آن برحسب تجزیه تحلیل سایت و بررسی رقباست که با کمک آن می‌توان عملیات بهبود را روی سایت خود اعمال کرد. در واقع شهرت خود را از زمانی بدست آورد که در حوزه تجزیه و تحلیل فعال شد و به خوبی عمل کرد. در واقع با ابزارهای سئو در راستای نمایش کلمات کلیدی که رقبا از آن استفاده می‌کنند، نمایش بهترین صفحات فرود، تبلیغات سودآور برای رقبا، نمایش استراتژی‌های موفق تولید محتوا و … اطلاعات بسیار زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید رشد خوبی را برای سایتتان رقم بزنید.

بهترین ابزارهای سئو - semrush

 

ابزار تحلیلی ahrefs

معمولا کارشناسان سئو از این ابزار برای بهبود رتبه سایت و آماده‌سازی برای کمپین های لینک سازی موثر استفاده می‌کنند که ابزار محشری در این حوزه است. خوشبختانه ابزار Ahref امکان بایگانی وبسایت‌ها، ایندکس کردن پیوندها و کشف لینک‌های شکسته را برعهده دارد و از طرفی می‌تواند زمان جستجو برای یک کلمه کلیدی (در سطح جهانی یا کشور)، پیش نمایش نتایج موتور جستجو و ثبت رتبه‌بندی سایت‌ها و برای بدست آوردن ایده و پیشنهادات کلمات کلیدی نیز به شما بدهد. در واقع با این تفاسیر این ابزار نیز در دسته بهترین ابزارهای سئو قرار می‌گیرد.

ابزار تحلیلی ahrefs

 

ابزار تحلیلی SheerSEO

این ابزار کمی متفاوت بوده و تجزیه و تحلیل شبکه‌های اجتماعی را به عهده دارد. شما محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف ثبت می‌کنید و چنانچه این شبکه‌ها را به سایت خود متصل کرده باشید با کمک ابزار sheerseo قادر به تحلیل آن خواهید بود. در واقع این ابزار پیج شبکه اجتماعی شما و اتصال آن به سایت را بررسی کرده و تجزیه و تحلیل درستی انجام می‌دهد و آمار دقیقی در اختیارتان قرار می‌دهد.

ابزار تحلیلی sheerseo

 

اسکریمینگ فراگ

این ابزار SEO که بر روی سیستم شما نصب می‌شود، تحت وب بوده و به شما این امکان را می‌دهد که هم سایت خود را بررسی و هم سایت رقبا را بتوانید با آن تحلیل کنید. با استفاده از Screming Frog به خوبی می‌توانید که وضعیت تکنیکال سئو و سئو داخلی سایت را بررسی کرده و متوجه نقاط ضعف و گپ‌های آن شوید و نسبت به بهبود آن‌ها اقدام کنید.

با یادگیری کامل و شرکت در یک دوره پیشرفته اسکریمینگ فراگ می‌توانید نه تنها مشکلات فنی سایت خود را شناسایی و برطرف کنید، بلکه با تحلیل دقیق سایت رقبا، استراتژی‌های بهتری برای بهینه‌سازی سئو خود پیاده‌سازی کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا در بازار رقابتی سئو، یک گام جلوتر باشید و رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کنید.

 

لیست ابزارهای گوگل برای سئو

گوگل نیز ابزارهای سئو عالی و رایگانی دارد که با کمک آن‌ها نه تنها می‌توانیم عملیات تجزیه و تحلیل را انجام دهیم بلکه می‌توان اطلاعات مفیدی درباره کلمات کلیدی و مقایسه و شناخت بهتر آن‌ها کسب کرد و در نتایج بهتری در گوگل قرار گرفت. در ادامه با بهترین ابزارهای سئو در گوگل آشنا می‌شویم.

  چگونه تجربه کاربری سایت وردپرس را بهبود دهیم؟

 

Search Console

این ابزار از بهترین‌های گوگل بوده که رسالت آن بهینه‌سازی و مدیریت سایت‌هاست تا به رتبه و جایگاه مناسبی در گوگل برسیم. با ثبت سایت خود در آن، می‌توانید مدام پیگیر وضعیت باشید و با توجه به اعداد و ارقامی که در اختیارتان قرار می‌دهد مدام در حال بهبود وضعیت باشید. از کاربردهای سرچ کنسول گوگل عبارت است از:

  • مشاهده وضعیت لینک‌های ایندکس شده در سایت
  • امکان دریافت نقشه سایت
  • رفع مشکلات ایندکس شدن
  • بررسی و نظارت وضعیت ترافیک سایت
  • تشخیص و رفع خطاها
  • بررسی عملکرد کلمات کلیدی
  • تنظیمات مربوط به نسخه موبایل یا AMP

شما ‌می‌توانید آموزش این ابزار کاربردی سئو را بصورت جامع در دوره سرچ کنسول دنبال کنید. گوگل سرچ کنسول تنها یک ابزار گزارش دهنده نیست! بلکه گزارش‌های مهم و کاربردی را از وضعیت وبسایت شما ارائه می‌دهد که می‌توانید با تحلیل آن‌ها رتبه بندی وبسایت‌تان را در نتایج جستجو گوگل بهینه‌تر کنید.

 

(GA4) Google Analytics

گوگل آنالیتیکس ۴ را هر متخصص سئویی می‌شناسد و معمولا اولین قدم بعد از راه اندازی کامل، اتصال سایت به همین ابزار حرفه‌ای گوگل است. در واقع از کامل‌‌ترین و بهترین ابزارهای گوگل بوده که امکان نظارت کامل و تحلیل را به ما می‌دهد. این ابزار حرفه‌ای عملیاتی نظیر موارد زیر ر برایمان انجام می‌دهد:

  • بررسی و شناخت رفتار کاربران
  • بررسی و اندازه گیری ترافیک و کانال‌های بازاریابی
  • آنالیز رفتار مخاطبان موبایلی
  • پیگیری هدف‌ها و تبدیل‌ها
  •  نظارت بر عملکرد صفحات

گوگل آنالیتیکس

 

Google Trends

اگر به دنبال ابزاری در سئو می‌گردید که محبوب‌ترین کلمات کلیدی را به شما نشان دهد تا بتوانید با مقایسه درست بهترین‌ها را انتخاب کنید، قطعا گوگل ترندز بهترین گزینه برای شماست. کاربرد این ابزار به شرح زیر است:

  •  پیدا کردن علایق و موضوعات محبوب
  •  پیش‌بینی رفتار جستجوها
  • مقایسه کلمات کلیدی
  •  بررسی تأثیر رویدادها
  • پیدا کردن موضوعات جدید و شناخت مخاطبان

 

گوگل ترندز

 

KW Planner

با کمک این ابزار حرفه‌ای می‌توانید روند جستجو در حوزه خود در گوگل را تجزیه و تحلیل و بررسی کرده و کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان را یافته و براساس آن یک محتوای کامل بنویسید. در واقع این ابزار به ما کمک می‌کند تا تعداد بسیار بالایی کلمه کلیدی را در حوزه خود پیدا کنیم و براساس اولویت برایشان محتوا بسازیم.

 

 

Google Rich Result

گوگل ریچ ریزالت از ابزارهای سئو است که با کمک آن می‌توانیم نتایج بهترین جستجوها را در سایت یافته و مشاهده کنید که آیا همگی به درستی به مخاطبین نمایش داده می‌شوند یا خیر. این خود یک تحلیل عالی برای درست کار کردن لینک‌هاست.

 

بهترین ابزارهای سئو برای کیورد ریسرچ

جستجوی کلمات کلیدی یکی دیگر از مواردی است که باید بسیار دقیق به آن نگاه کرده و توجه کنیم. واقعیت اینجاست که اگر کلمه کلیدی مناسبی را انتخاب نکنیمم قطعا محتوای ما نیز به درد نمی‌خورد. ابزارهای سئو کیورد ریسرچ عالی در این زمینه موجود است که برایتان در ادامه معرفی خواهیم کرد.

 

KwFinder

یک ابزار عالی برای تحقیق کلمات کلیدی است که آمار دقیقی در اختیار شما قرار می‌دهد. به کمک این ابزار می‌توانید کلمات کلیدی با حجم جستجو مناسب و کمترین رقابت را بیابید و برحسب آن محتوا بسازید. همچنین براساس ترند بودن و میزان جستجو کلمات را نمایش می‌دهد.

 

KeywordTool

فقط کافیست در این ابزار کلمه هدف اصلی سایت را وارد کنید تا تمامی کلمات کلیدی در این حوزه که برحسب آن سایر رقبا محتوا ایجاد کرده‌اند را به شما نشان دهد. شما هم می‌توانید برحسب اولویت برای همه این کلمات محتوای مناسبی را تولید کنید.

 

Duplichecker

این ابزار کمی غیرمستقیم به سئوی سایت شما کمک می‌کند ولی از ابزارهای جالبی است که بسیار مهم و کاربردی رفتار می‌کند. این ابزار بررسی می‌کند که محتوای شما جایی بصورت کپی شده نباشد و کاملا دست اول باشد. افرادی که در سایت خود از نویسنده کمک می‌گیرند حتما باید از این ابزار برای بررسی محتوای کپی از اصل، استفاده کنند. متاسفانه کپی بودن محتواهای شما می‌تواند موجب افت رتبه و نادیده گرفتن سایتتان شود، پس حتما از چنین ابزارهایی جهت یونیک بودن محتوا کمک بگیرید.

 

کلام پایانی

اگر قرار باشد سایت خود را ارتقا بخشید و به فروش خوبی برسید، قطعا در قدم اول باید کاری کنید که رتبه خوبی در گوگل کسب کند. برای این منظور قطعا باید روی سئوی سایت خود کار کنید. بهترین ابزارهای سئو برای این کار موجودند که در این مقاله به آن پرداختیم.

سوالات متداول

بهترین ابزارهای رایگان سئو، ابزارهایی هستند که توسط خود گوگل توسعه یافته‌اند، ابزارهای رایگانی مانند: گوگل سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس، گوگل ترندز، کیورد پلنر و...
ابزار سئو، ابزاری است که بصورت آنلاین وبسایت شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و وضعیت سایت شما و رقبا را از لحاظ سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی می‌سنجد. همچنین ابزارهایی وجود دارند که در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی برای سئو به شما کمک می‌کنند که این ابزارها هم جزو ابزار سئو قرار می‌گیرند.
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
تقریبا
خیر

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال دیدگاه به معنی این است که شما ابتدا قوانین ارسال دیدگاه را مطالعه کرده‌اید و با آن موافق هستید.