رپورتاژ چیست و چگونه آن را بنویسیم؟

رپورتاژ چیست

چنانچه برای کسب و کار خودتان وارد مرحله تبلیغات شده باشید، با کلمه رپورتاژ آگهی آشنا هستید و می‌دانید که نوعی تولید محتواست که در سایت‌هایی غیر از سایت خودمان منتشر می‌شود. در واقع این نوع محتوا برای معرفی خدمات و محصولات در جهت افزایش ترافیک و فروش استفاده می‌شود. تاثیر رپورتاژهایی که درست و استاندارد باشند در سئوی سایت نیز بسیار موثر بوده و مفید است. در این مقاله قصد داریم درباره اینکه رپورتاژ چیست و نحوه نوشتن آن به چه صورت است صحبت کنیم. برای اینکه بتوانید جایگاه خود را تکان دهید پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله امروز را مطالعه کنید. منبع ما در این آموزش، مقاله آموزش رپورتاژ نویسی از وبسایت ژاکت آکادمی است.

 

رپورتاژ چیست؟

به نقل از ژاکت آکادمی:

رپورتاژ نوعی محتوای متنی است که با هدف تبلیغ محصولات یا خدمات نوشته شده و در وب‌سایت‌های پرطرفدار و غالباً خبری منتشر می‌شود. معمولاً در این نوع محتوا از یک یا چند عبارت به‌منظور لینک‌دهی به صفحه مرتبط با خدمت یا محصول مورد نظر استفاده می‌شود.

لینک دادن به یک وب‌سایت اعتبار بیشتری را برای آن به‌همراه خواهد داشت. به‌علاوه کلیک کردن مخاطبان روی لینک‌های داخل رپورتاژ، به افزایش آمار بازدید از آن سایت منجر می‌شود که نتیجه آن ارتقای جایگاهش در گوگل و سایر موتورهای جستجو است. به‌علاوه افرادی که روی لینک ساخته‌شده در رپورتاژ کلیک می‌کنند، تمایل دارند که با محصولات یا خدمات شما بیشتر آشنا شوند. امکان تبدیل شدن این کاربران به مشتریان دائم بسیار زیاد است. این موضوع فوایدی مانند افزایش سوددهی یک آنلاین شاپ به‌ همراه خواهد داشت.”

افرادی که از این روش استفاده کرده‌اند، کاملا مطلع هستند که با کمک رپورتاژ آگهی می‌توان به رتبه و جایگاه خوبی رسید و در نظر گوگل محبوبیت خوبی کسب کرد. پس در کلامی ساده می‌توان گفت که برای سئوی سایتتان بسیار عالیست. اما همه این موارد به شرطی است که رپورتاژ آگهی خود را بسیار اصولی و طبق قوانین بنویسید. حتی بعضی افراد برای تولید دقیق و مناسب آن از افراد متخصص در این زمینه کمک می‌گیرند تا یک متن عالی و جذاب برایشان ایجاد کنند.

 

نحوه نوشتن رپورتاژ

برای نوشتن رپورتاژ باید گام‌های زیر را به ترتیب انجام دهید.

  • شناخت مخاطب هدف
  • تعیین محل انتشار رپورتاژ
  • نوشتن عنوان جذاب
  • نوشتن و نگارش مقدمه رپورتاژ آگهی
  • تولید محتوای متن اصلی
  • افزودن دعوت به اقدام (CTA)

 

حال برای نوشتن رپورتاژ آگهی گام‌های بالا را بصورت کامل شرح می‌دهیم:

 

شناخت درست و دقیق مخاطب

از مهم‌ترین و اولین قدم برای ایجاد رپورتاژ آگهی این است که شناخت کافی نسبت به مخاطبین هدف خود داشته باشیم و بدانیم دقیقا نیاز آن‌ها چیست و میل به چه مواردی دارند. اینگونه می‌توان به راحتی دست روی نقطه اصلی گذاشت و آن‌ها را به رپورتاژ موردنظر جذب کرد. به عبارتی باید پرسونای مخاطب خود را بشناسید تا بتوانید برای او بنویسید؛ این دقیقا همان کاری است که شما برای تولید محتوای سایت خود نیز به آن نیاز دارید.

 

محل انتشار رپورتاژ آگهی

موقعیت و محلی که قرار است رپورتاژ شما منتشر شود بسیار مهم است. به همین دلیل باید با دقت و ظرافت خاصی آن را انتخاب کنید و مطمئن شوید که مخاطبین هدف شما حتما به آن سر زده و رپورتاژ شما را می‌خوانند. مثلا سایت‌های خبرگزاری معتبر همیشه بهترین گزینه برای انتشار رپورتاژ آگهی است. از طرفی اگر از انواع دیگر محتوا برای ایجاد رپورتاژ استفاده می‌کنید، مطابق با بستر موردنظر رفتار کنید.

  سئو سایت وردپرس و بهبود آن برای افزایش ورودی از گوگل

 

عنوان جذابی بنویسید

عنوان مسئله مهمی در جذب مخاطب است. این مسئله همیشه در تولید هر نوع مقاله‌ای مهم بوده و باید به آن اهمیت داد. حال که قرار است محتوای تبلیغاتی بنویسیم قطعا باید روی جذابیت بیشتر عنوان مانور دهیم و کاری کنیم که به عنوان یک قلاب، مخاطب را در همان نگاه اول جذب کند. برای نوشتن این عنوان جذاب باید به موارد زیر حتما توجه کنید:

  • شخصیت و خواسته مخاطب را درنظر بگیرید.
  • از کلمه کلیدی در عنوان استفاده کنید.
  • عنوانی کاملا شفاف و متقاعدکننده بنویسید.
  • از کلماتی مانند بهترین، فوق‌العاده و … در عنوان رپورتاژ استفاده نکنید.

 

 نوشتن یک مقدمه درگیرکننده

مقدمه قلاب بعدی است که مخاطب را ترغیب به مطالعه متن می‌کند. این مقدمه در واقع بهتر است چکیده‌ای از اصل موضوع باشد که افراد را از داستان مطلع کند و به سمت مطالعه مقاله کامل هل دهد.

یک مقدمه مناسب چکیده مطلب اصلی را با لحنی جذاب و ترغیب‌کننده به مخاطب ارائه می‌کند. درحقیقت کاربران بعد از مطالعه این بخش از مطلب درباره خواندن یا نخواندن ادامه مطلب تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

تولید متن اصلی جذاب

حال نوبت به توضیحات اصلی و بدنه مقاله می‌رسد. در این بخش 20 الی 30 درصد به معرفی برند بپردازید و کل مقاله را به 800 الی 1200 کلمه محدود کنید. متن اصلی یعنی پرداختن به موضوع اصلی و شرح این مسئله. شرکت در یک دوره تولید محتوا کمک می‌کند به شما که هم عنوان جذابی برای رپورتاژ خود بنویسید، هم مقدمه‌ی گیرایی را نگارش کنید و از طرفی متنی جذاب طبق اصول سئو و کپی رایتینگ تدوین کنید.

 

دعوت به اقدام اصولی

در مقاله خود باید کاری کنید تا مخاطب به بخش اصلی برسد و این بخش اصلی همان دعوت به اقدامی است که افراد باید روی آن کلیک کند و به هدف اصلی برسد. این قدرت نویسندگی شماست که مقاله را آنقدر جذاب و اصولی بنویسید تا دعوت به اقدام شما موثر واقع شود.

 

تأثیر رپورتاژ بر سئو چیست؟

قطعا با مشاهده شدن محتوای شما، افراد زیادی جذب آن شده و از طریق لینک‌های موجود در آن به سمت سایت شما روانه می‌شوند. زمانی که افراد توجه ویژه‌ای به محتوای شما داشته باشند، مسلما گوگل نیز امتیاز خوبی را برایتان درنظر گرفته و جایگاه خوبی از نظر سئو کسب خواهید کرد. شما می‌توانید با شرکت در دوره سئو پیشرفته اصول بک لینک و  سئو خارجی را یاد بگیرید و از رپورتاژ خود بهترین استفاده را کنید.

 

سخن آخر

یکی از راه‌های رسیدن به ترافیک بالا و فروش، تبلیغات است. و از طرفی یکی از راه‌های عالی تبلیغات، تولید رپورتاژ است. شما با کمک رپورتاژ آگهی می‌توانید هم رتبه خود را ارتقا داده و هم به فروش خوبی برسید. روش‌های تولید رپورتاژ آگهی و اصول آن را تا جای امکان در این مقاله ذکر کردیم.

سوالات متداول

رپورتاژ خبری در خبرگزاری ها منتشر می‌شود و فرم خبری دارد. در واقع بصورت خبر و اطلاع رسانی نوشته می‌شود ولی رپورتاژ معمولی می‌تواند بصورت آموزشی و در هر سایت مرتبطی منتشر شود.
مخاطبان هدف - نوع بک لینک و انکرتکست موجود در رپورتاژ - سایت مبدا و حوزه فعالیت آن - اعتبار سایت مبدأ - عنوان و مقدمه جذاب - محتوای اصلی ترغیب کننده و...
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
تقریبا
خیر

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال دیدگاه به معنی این است که شما ابتدا قوانین ارسال دیدگاه را مطالعه کرده‌اید و با آن موافق هستید.